Strona główna Komunikacja Budowa metra na Bródnie

Budowa metra na Bródnie

0

Etapami, przez trzy kolejne weekendy na Bródnie wprowadzane będą objazdy związane z budową trzech stacji i tuneli II linii metra. Oprócz pieszych i kierowców, zmiany w ruchu dotyczyć będą również komunikacji miejskiej. Rozpoczynają się prace przygotowujące wprowadzenie nowej organizacji ruchu.

Przed rozpoczęciem zasadniczych prac i zamknięciem ul. Kondratowicza na bródnowskich ulicach wprowadzone zostaną rozwiązania, które ułatwią mieszkańcom poruszanie się w czasie budowy metra. Na ul. Matki Teresy z Kalkuty pomiędzy ulicami Chodecką a św. Wincentego wytyczone zostaną buspasy w obydwu kierunkach. Jezdnia na tym odcinku zostanie specjalnie poszerzona, dzięki czemu zmieni się liczba pasów ruchu i możliwe będzie wytyczenie dodatkowych pasów dla autobusów przy pozostawieniu kierowcom samochodów osobowych po jednym pasie w każdym kierunku (tak, jak do tej pory). Dodatkowo, na skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Chodeckiej powstanie rondo. W czasie prac zamknięty zostanie odcinek ulicy od Chodeckiej do skrzyżowania ze św. Wincentego. Roboty w tym rejonie potrwają około trzech tygodni.

– Chcemy, aby mieszkańcy Bródna, całego Targówka, ale i Warszawy mieli czas nie tylko na zapoznanie się ze zmianami, ale także na przyzwyczajenie się do nich. Dlatego też zdecydowaliśmy się na etapowanie prac. Wprowadzanie czasowej organizacji ruchu rozpocznie się 1 lutego i potrwa do połowy miesiąca. W trakcie kolejnych zmian na ulicach będzie można spotkać informatorów, a cały proces wytyczania objazdów poprzedzą spotkania informacyjne dla mieszkańców – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy.

Ponadto pasy dla autobusów (tylko w jednym kierunku) zostaną wytyczone także na ulicach: Chodeckiej (od Krasiczyńskiej w kierunku Matki Teresy z Kalkuty), Łojewskiej (w kierunku Łabiszyńskiej) oraz Wyszogrodzkiej i Bartniczej (w kierunku P. Wysockiego).

Zmiany zostaną wprowadzone również na skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego i Gilarskiej. Ulicą św. Wincentego (w kierunku ronda Żaba) będą mogły pojechać wyłącznie autobusy, taksówki, miejski transport osób niepełnosprawnych i pojazdy służb miejskich. Na tej drodze będzie ograniczony także ruch samochodów od ul. Niwa w kierunku północnym.

Na jezdni łączącej ul. Annopol z Trasą Toruńską zostaną wprowadzone dwa kierunki ruchu (możliwy będzie wyjazd w prawo i lewo na ul. Annopol).

Zmiany te zostaną wprowadzone w weekendy 1-3 oraz 8-10 lutego.

Zamknięcie ulicy L. Kondratowicza

Najważniejszą zmianą, związaną z budową stacji podziemnej kolei na Bródnie, będzie wyłączenie z ruchu ulicy L. Kondratowicza. Główne objazdy tej arterii zostaną poprowadzone ulicami P. Wysockiego – Matki Teresy z Kalkuty – Gilarska – Z. Jórskiego do Radzymińskiej, Głębocka – L. Kondratowicza – Młodzieńcza, św. Wincentego – Borzymowska – Trocka, ciągiem Bartnicza – Wyszogrodzka do Chodeckiej i dalej do Łojewskiej, a także ul. Odlewniczą do Marywilskiej i Trasą Toruńską.

Zamknięcie ulicy L. Kondratowicza planowane jest na weekend, 15-17 lutego.

Ograniczenia w ruchu w rejonie placów budowy

Stacja C21 „Bródno” będzie zlokalizowana wzdłuż ul. L. Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Bazyliańską i Rembielińską a skrzyżowaniem z Łabiszyńską. Na czas prac przy jej budowie wyłączone z ruchu zostaną ulice Bazyliańska i L. Kondratowicza na odcinku od M.K. Ogińskiego do Łabiszyńskiej oraz Rembielińska w rejonie skrzyżowania z L. Kondratowicza (od budynku nr 8 do kościoła św. Włodzimierza).

Jadący od strony ul. P. Wysockiego będą mogli przejechać przez skrzyżowanie z ulicami św. Hieronima i M. K. Ogińskiego, ale dalej możliwy będzie wyłącznie dojazd do budynków nr 7 po północnej stronie oraz 18 i 20 po stronie południowej. Połączenia z ul. L. Kondratowicza nie będzie miała Łabiszyńska. Zamknięty zostanie także wyjazd na ul. L. Kondratowicza drogą prowadzącą wzdłuż bazarku oraz w pobliżu budynków o numerach 4, 4A, B, C, D, E. Dojazd do tych bloków zostanie poprowadzony tymczasowym połączeniem wybudowanym od strony ul. Poborzańskiej. Od ul. Chodeckiej utrzymany będzie dojazd do budynków nr 25, 27, 27A i B, 29 i 31 oraz wytyczonych miejsc postojowych – część jezdni zajmie jednak plac budowy wentylatorni.

Zamknięte zostaną chodniki i droga dla rowerów po południowej stronie ulic Bazyliańskiej i L. Kondratowicza. Piesi i rowerzyści będą kierowani na tymczasowe, specjalnie zabezpieczone, przejście i drogę rowerową przez plac budowy po fragmencie południowej jezdni – na drugą stronę jezdni wrócą na wysokości ul. Łabiszyńskiej (w kolejnym etapie budowy ścieżka i chodnik zostaną wyznaczone poza placem budowy). Po północnej stronie ulicy piesi będą mogli przejść chodnikiem wzdłuż ogrodzenia placu budowy, zlokalizowanym na terenie osiedla. Przejście w poprzek placu budowy będzie możliwe na wysokości skrzyżowania z ul. Rembielińską i budynku nr 27, a na wysokości budynku nr 19 wytyczony będzie korytarz w poprzek placu budowy na drugą stronę ulicy. W rejonie kościoła św. Włodzimierza zamknięta będzie również droga dla rowerów po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej. Wytyczony zostanie ciąg pieszo-rowerowy po zachodniej stronie ulicy. Przy kościele powstanie natomiast tymczasowy chodnik, którym będzie można dojść do przejścia wzdłuż placu budowy (i dalej do ul. Chodeckiej).

Utrzymany będzie ruch tramwajów wzdłuż ul. Rembielińskiej i przystanki na wysokości skrzyżowania z ul. L. Kondratowicza.

Stacja C20 „Kondratowicza” będzie zlokalizowana wzdłuż ul. L. Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Malborską i 20 Dywizji Piechoty WP a skrzyżowaniem z ul. św. Wincentego. Na czas budowy tej stacji wyłączona z ruchu zostanie ul. L. Kondratowicza na odcinku od wyjazdu z parkingu przed Mazowieckim Szpitalem Bródnowskim do ul. św. Wincentego. Od ul. Chodeckiej utrzymany będzie dojazd do szpitala i do budynków nr 35, 37, 39, 41, 43 po północnej stronie ulicy, a także wyznaczonych na jezdni miejsc postojowych. Połączenie z ul. L. Kondratowicza utracą zaś ulice Malborska i 20 Dywizji Piechoty WP. Dojazd do Urzędu Dzielnicy Targówek będzie możliwy tylko od ul. św. Wincentego.

Przeorganizowany zostanie ruch na skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego. Osoby jadące ul. św. Wincentego od strony Białołęki będzie obowiązywał nakaz skrętu w prawo (utrzymany będzie tylko dojazd do stacji paliw) lub lewo – prosto będą mogły pojechać tylko autobusy, taxi, MTON i pojazdy służb miejskich. Z kolei jadący ul. L. Kondratowicza od strony Młodzieńczej będą musieli skręcić w prawo w kierunku Trasy Toruńskiej (skręt w lewo będzie możliwy tylko dla autobusów, taksówek, MTON i pojazdy służb miejskich).

W tym rejonie zamknięte będą chodnik i droga dla rowerów po obydwu stronach ul. L. Kondratowicza. Po południowej stronie ulicy od wyjazdu ze szpitala do ul. 20 Dywizji Piechoty WP wytyczone zostaną tymczasowe przejście dla pieszych i droga dla rowerów. Powstanie także chodnik po północnej stronie łączący ul. Malborską z L. Kondratowicza.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Budowa stacji metra na Bródnie na wiele miesięcy zmieni codzienne trasy podróży do domu, pracy, szkoły czy na uczelnię. Na trasy objazdowe skierowane zostaną autobusy kilkunastu linii: 104, 112, 118, 120, 126, 145, 156, 169, 176, 204, 214, 227, 240, 256, 345, 409, 500, N02, N11 i N64.

Zmiany tras linii autobusowych będą obowiązywały od nocy z piątku na sobotę, z 15 na 16 lutego.

Poruszanie się autobusów po głównych ulicach (Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego, Chodeckiej, Wyszogrodzkiej i Bartniczej) usprawnią wyznaczone wydzielone „buspasy”. Dodatkowo, odcinki ulicy św. Wincentego między ulicą Niwa a Gilarską oraz ulicą L. Kondratowicza a wjazdem na parking urzędu dzielnicy (w kierunku ulicy Matki Teresy z Kalkuty) zostaną przeznaczone tylko dla ruchu pojazdów komunikacji miejskiej.

Pasażerowie z Bródna będą mogli szybko dojechać do Śródmieścia i na Mokotów dzięki nowej linii tramwajowej 41. Składy będą ruszały z pętli Żerań Wschodni i taką samą trasą jak „1” pojadą do ronda Zgrupowania AK „Radosław”, gdzie skręcą w al. Jana Pawła II i dalej pojadą na Służewiec. Linia 41 rozpocznie kursowanie od poniedziałku, 18 lutego.

Objazdy dla linii autobusowych zostały wyznaczone w taki sposób, aby zapewnić mieszkańcom możliwie wygodne korzystanie z tego środka transportu. Autobusy linii: 104, 112, 118, 240 i N64 będą jeździły ulicą Toruńską do Łabiszyńskiej. Autobusy 112 i 240 dalej pojadą ulicami Łojewską, Chodecką i Matki Teresy z Kalkuty do św. Wincentego. Dla autobusów linii: 126, 145, 156 i N02 objazdy wytyczone zostaną ulicami: Bartniczą, Wyszogrodzką, Chodecką i Matki Teresy z Kalkuty do św. Wincentego.

Nietypową trasą będą jeździły autobusy linii 169 które, aby zabrać mieszkańców okolic ulic Łojewskiej i Łabiszyńskiej, w obu kierunkach (zarówno w kierunku pętli na Podgrodziu jak i Dworca Wschodniego), pojadą trasą objazdową zatrzymując się na tych samych przystankach. Dlatego prosimy o zwracanie uwagi na kierunek jazdy pokazany na wyświetlaczu autobusu.

Z kolei ulicami Matki Teresy z Kalkuty i Chodecką pojadą autobusy linii: 227, 256, 409 i 500. Autobusy linii 176 będą kończyły trasę na przystanku Budowlana.

Zmienią się również trasy linii: 120 i N11 (prosto św. Wincentego), 204 (Łojewska – Chodecka – Wyszogrodzka), 214 (Odlewnicza) i 345 – autobusy skręcą z Łodygowej w Radzymińską i dojadą do Dworca Wileńskiego.

Nie zmienią się trasy autobusów linii: 114, 376, 412, 414, 512 i N14.

W czasie trwania budowy tramwaje będą jeździły ulicą Rembielińską. Mogą występować jedynie kilkudniowe wstrzymania ruchu tramwajowego.